• وبلاگ : طايفه بزرگ نارويي
  • يادداشت : حکومت نارويي ها
  • نظرات : 0 خصوصي ، 2 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + عبدالباسط 
    با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت مديريت سايت ناروئي ميخواستم با مدير سايت خصوصي حرف بزنم ميشه شمارتون رو توي سايت بزارين ممنون ميشم.

    حکمراني خاندان شيراني

    شيراني نام طايفه ايي است در بلوچستان جنوبي ايران(مکران) کم حدود 300سال بر بلوچستان حکومت کرده اند ويکي از طوايف ايل نارويي ميباشند

    حوزه ي تحقيق محدوده اي است که تابع حکومت بنت در زمان خاندان شيرانيها است و آن شامل منطقه اي است

    بنت و دشتهاي که تابعي از بنت است ،فنوج و کتيج که در اسناد از آنها به عنوان فنوج ويشته هم نامبرده مي شود.

    اين منطقه در جنوب غربي بلوچستان قرار دارد و در تقسيمات کنوني کشور دهستا نهاي بنت و فنوج و کتيج تابع بخش بمپور از شهرستان ايرانشهر ،و دشتهاي تابع شهرستان چاه بهار مي باشد.

    دامنه ي حکومت بنت تا زمان عليخان ،آخرين حاکم خاندان شيرانيهاي محدود به دو منطقه ي بنت و دشتها بود .با مرگ محمد خان شيراني حاکم فنوج و کتيج نيز جزو قلمرو حکومت بنت شد.

    اوضاع جغرافيائي

    قلمرو حکومت بنت در زمان عليخان نقدي محدود بود ،از جنوب به درياي عمان حد فاصل رود خانه هاي رابچ و سديچ ،از شمال به مناطق دلگان و مسکوتان ،از شرق به مناطق لاشار و مسکوتان ،واز غرب به کوههاي بشاگرد از ناحيه تنگ تاميهان

    مناطق فنوج و کتيج کوهستاني هستند. وهواي انها از ديگر قسمتهاي حوزه تحقيق خنک تر است .فنوج در حد بالاي حوزه ه ي آبريز رودخانه رابچ واقع ،و شامل يک فرورفتگي است که از شرق به غرب کشيده شده است.ارتفاع آن از سطح دريا 800متر .تمام اين دو منطقه آبي است که توسط چشمه هاي ،قنوات و رود خانه هاي آبياري مي شوند .مهمترين محصولات آن ها خرما ، ذرت و گندم است .علاوه بر آن کشت برنج در فنوج ،در توتون در کتيج اهميت بسزائي دارند ،خرماي در امتداد رودخا نه ها قرار دارند،و در پاره اي آر آنها تمامي زمين هاي روستا به وسيله ي آب همان رود خانه مشروب مي شوند.

    فنوج در دامنه ي کوه سفيد واقع است.راه ارتباطي فنوج جاده اي است خاکي به طول 90کيلومتر از ده اسپکه – که در 120کيلومتري شهرستان ايرانشهر قراردارد.ده فنوج وده کتيج نيز توسط جاده اي به طول تفريقي 60کيلومتر به ديکديگر مرتبط مي باشند .راه ارتباطي بنت و فنوج نيز جاده اي است مال رو در پيچ و خم رودخانه رابچ .اين رودخانه در منطقه ي فنوج به نام رود خانه فنوج و در نزديکي بنت به نام رود خانه ي بنت خوانده مي شود.


    http://maccoran.blogfa.com/post/16